Kolem Skotska

Sedm dní, téměř tisíc kilometrů, čtyři lidé, jeden Fiat 500, jeden škrábanec na dveřích a jedinečné Skotsko. Tak by se dalo ve zkratce popsat mé cestování po severní části ostrovní Anglie. Pro podrobnosti čtěte níže. :P

Naše cesta začala na Ostravském letišti, kde mně z nadšení z úžasné dovči hned vytrhli, když mi z batohu vytahali stativ. Ani by mě to neštvalo, kdybych neměl potvrzené z informací, že ten stativ můžu sebou vést. Ve zkratce, nasrali mě hned na začátku, když jsem s tím jinde, nikdy problém neměl.

Zátoka & Hory

Zachránily mě holky na informacích, kde jsem si stativ schoval. Za branou mě trochu uklidnili a v letadle se mi vrátila i ta nálada. Za chvíli jsme byli v Londýně, krátký přestup a už vystupujeme v Glasgow. Je večer, z letiště to máme 20 minut pěšky na ubytko. Za chvíli už ležím na nafukovačce. :P

Hned další den z rána utíkám zpět na letiště pro auto. Vím že jsme brali nejlevnější, ale že nám dají Fiat 500 mě trochu překvapilo. :D Byli jsme čtyři, z toho jeden měl skoro dva metry. :D Mooc sranda. Dlouho nad tím nepolemizujeme, balíme se a vyrážíme na sever, směr ostrov Skye.

Skye

Cesta probíhala v poklidu, jediné s čím jsem se musel vypořádat, byli řidiči v protisměru. Všichni, bez vyjímky jezdili vlevo, no hrůza se jim vyhýbat. Ale hned jak jsme vyjeli z města, tak cesta začala pěkně ubíhat. Po cestě začínáme objevovat krásu skotské přírody. Občas zastavujeme a kocháme se, je to fakt žůžo.

Zátoka & Hory

Cesta nám zabere téměř celý den, k večer přijíždíme na naše další ubytování, které je kousiček od ostrova Skye. Bydlíme u úžasného staršího páru, vyhlídku máme přímo na moře. Pán je motorkář a vyprávěl nám, že jel jednou na motorce až do Brna na velkou cenu. Před spaním jdeme ještě na procházku, je tam fakt hezky.

Další den jsme již pokračovali na Skye. Fakt hodně hustee. Úzké cesty, kopečky, zatáčky, nádherné hory a krásná příroda. Jdeme na trail k Old Man of Storr. Což je takový malý kopec plný zajímavého kamení. Cesta trvá docela dlouho, prakticky celý den, ale stálo to za to. Poprvé nás také vítá klasické skotské počasí. Na parkovišti sluníčko a hyc, v půli cesty se zatáhne a začne brutálně foukat, nahoře prší, cestou dolů sluníčko, pak vítr, pak déšť který nás provází až domů.

Je docela pozdě, tak jsme využili trajektu, měli jsme štěstí, lidé za námi se už nevlezli. Ušetřili jsme asi hodinu cesty. Večer nás paní domácí pozvala k nim na pokec. No, dal jsem si dva ležáky a pak jsem si šel lehnout já.

Ráno se rozloučíme a vyrážíme dál, směr most z Harryho Pottera, Loch Ness a město Invernes. Výhoda je, že je to všechno celkem blízko, takže výlet jako vyšitý. Hned za barákem takový ten hezký most z Harryho Potera, jak na něm jede ten vlak do Bradavic. Samozřejmě tam je turistické centrum a my jsme turisti. Ale nic moc tam není, tak jdeme jen na procházku kolem a pak pokračujeme. Za chvíli už jsme u toho slavného jezera, zastavujeme u břehu a hledáme Nessi, zatím nic. O kousek dále nacházíme turistické centrum a my jsme turisti, tak zastavujeme. Z centra se vyklubala zřícenina hradu. No fakt husté. Kus skály na břehu a na tom byl hrad.

Hrad

Lezeme na věž a zkoušíme ji hledat znovu. Zase nic, dali jsme tomu dva pokusy a nic, takže jsme to uzavřeli tím, že to je fakt výmysl. Po důkladném průzkumu pokračujeme dál. Ve městě Invernes se na chvíli zastavujeme na malou procházku, ale už se začalo připozdívat a naše dnešní ubytování bylo ještě trochu dál. Za nějakou hodinku jsme už stáli před barákem a zrovna mi došla SMS, že ještě není doma, dal nám instrukce, kde najít klíč a že můžeme dovnitř a obsloužit se. Pohoda. :)

Předposlední den na cestě, jsme strávili na západním pobřeží. Je to velký kontrast, oproti hornatému západu. Jen louky, rovinky a popravdě, docela nuda. Pokračujeme směr Aberdeen a pak dále dolů na Dundee a až do Edinburghu.

Edinburgh

Cesta ubíhala fakt rychle, dělali jsme jen pár zastávek u hradů a zámků, ale všude plno lidí, tak jen obhlížíme, projdeme si park a jedeme dál. Docela brzy, podle plánů, přijíždíme do Edinburghu. Ubytováváme se a tehdy se to stalo. Vjíždím do vjezdu, jeden řve "doleva", druhý "doprava" a třetí "brzdi." No tak jsem škrábnul levé zadní dveře. Trochu vystresovány a nasraný jsem chvíli googli a zjistil že pojištění to pokryje, takže klid. :) Jdeme na prohlídku města.

Poslední den naši cesty byl ve znamení návratů do Glasgow. Přesun zabral chvilku. Hurá na ubytko, no tam moc šťastní nebyli, ale vysvětlili jsme, že si tu jen necháme kufry, no problém. Ještě jsem stihl vrátit auto. Paní úplně v klidu oznámila "máte škrábnuté dveře, to si zaplatíte, ale jestli máte pojistku, tak to bude v klidu." No v kanceláři mi oznámila že oprava je za 400 liber. Vykulil jsem oči a podal kreditku. (pozn. rentalcars.com mi peníze do 14 dní vyplatilo) Město jsme prolezli, dali si naposledy Fish&Chips a pomalu šli spát. Druhý den, o půl páté ráno budíček, pěšky na letiště, o půl šesté ve frontě, za deset sedm v letadle do Londýna. Chvilka čekání a už letíme do Ostravy. Vyzvednu svůj stativ, naložíme se do auta a tím končí naše putování do drsném Skotsku. Za mně fakt dobrý výlet, i přes drobné problémy, jsem si jej náramně užil a určitě bych se tam rád zase vrátil... i se stativem.